Subject: SISENDIPALVE: Välisinvesteeringute määruse muutmise ettepanek, tähtaeg 26.03.2024
From: "Koidu Talli" <[email-masked]>
Cc: Märt Änilane <[email-masked]>
Date: Tue, 5 Mar 2024 15:34:38 +0200

SISENDIPALVE: EL määruse ettepanek, milles käsitletakse
välisinvesteeringute taustauuringuid liidus ning millega tunnistatakse
kehtetuks Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2019/452

MKM koostab EL välisinvesteeringute määruse muutmise ettepaneku kohta
valitsuse seisukohti ning sellega seoses palume teie sisendit

Euroopa Parlamendi ja nõukogu 19. märtsi 2019. aasta määrus (EL) 2019/452,
millega luuakse liitu tehtavate välismaiste otseinvesteeringute
taustauuringute raamistik, võeti vastu 2019. aastal ja seda hakati
kohaldama 11. oktoobril 2020. Määruse eesmärk oli aidata kindlaks teha ja
kõrvaldada välismaistest otseinvesteeringutest tulenevaid julgeoleku või
avaliku korraga seotud riske, mis mõjutavad vähemalt kahte liikmesriiki
või ELi tervikuna, kuna ühte ELi äriühingusse tehtav välismaine
otseinvesteering võib põhjustada riski ka väljaspool välismaist
otseinvesteeringut vastuvõtva liikmesriigi piire.

Alates määruse vastuvõtmisest on julgeoleku ja avaliku korra küsimused
muutunud üha olulisemateks ning on tekkinud vajadus veelgi enam tugevdada
ja tõhustada välismaiste otseinvesteeringute põhjalikuma taustakontrolli
kaudu Euroopa Liidu julgeoleku ja avaliku korra kaitset. Samuti on kolme
aasta jooksul õigusakti rakendamisest omandatud piisav kogemus, et tuua
välja määruse kohaldamisel tuvastatud peamised lüngad ja puudused.

Euroopa Komisjon on tulnud välja ettepanekuga määruse ülevaatamiseks ja
ajakohastamiseks:

- tagada taustakontrollimehhanismi kehtestamine kõigis liikmesriikides ja
riiklike õigusnormide suurem ühtlustamine;

- määrata kindlaks minimaalne valdkondlik kohaldamisala, mille raames kõik
liikmesriigid peavad kontrollima välismaiste investeeringute tausta (sh
tehingud, mis on seotud ELi projektide ja programmidega (I lisa loetelu)
ning II lisas loetletud kriitiliste valdkondadega);

- laiendada määruse kohaldamisala, et see hõlmaks ka selliste EL
investorite investeeringuid, kelle üle on mõju välisriigi kodanikul või
ettevõtjal.

Määrus ei sisalda riikliku taustauuringumehhanismiga samaväärseid
eeskirju, sest selline mehhanism võib kehtestada tehingule täiendavaid
tingimusi ja viimase abinõuna keelata tehingu elluviimise. Kavandatav
määrus jätaks investeeringu kohta lõpliku otsuse tegemise liikmesriigile,
kus on kavas tehing teha või kus see on juba tehtud.

Määruse ettepaneku kohaselt peavad ettevõtjad tegema koostööd riiklike
taustauuringuasutustega, kuid ettevõtjate halduskulud on mõistlikud ja
proportsionaalsed, kuna koostöömehhanismi kaudu saab teavet esitada
standardvormis.

Eesti Välisinvesteeringu usaldusväärsuse hindamise seadus
<https://www.riigiteataja.ee/akt/110022023003>  (VUHS) jõustus
1.09.2023.a. ning tänaseks on läbi viidud 4 välisinvesteeringu loa
menetlust.

Käesolevaga palume Teie sisendit Eesti seisukohtade kujundamiseks juurde
lisatud EL määruse ettepaneku ja selle lisade kohta hiljemalt 26.märtsiks
2024.

Sisendid palume saata aadressidel:  [email-masked] <mailto:[email-masked]> ,
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Täiendavate küsimuste või selgitusvajaduse korral palume pöörduda Koidu
Talli poole: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Heade soovidega

Koidu Talli

Väliskaubanduspoliitika nõunik

Ettevõtluse osakond

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Tel. 6256 400